Co to są walory turystyczne? Czy tym samym co atrakcje turystyczne ?
Nie spotkałem we wcześniej szukanych oficjalnych źródłach, definicji tego określenia. Dostępne są jedynie nieoficjalne źródła, np. Wikipedia:
Definicja wg Wikipedii:
Walory turystyczne – element środowiska przyrodniczego lub kulturowego, który stanowi lub może stanowić cel ruchu turystycznego. Jest to zarówno główny cel, w sposób zasadniczy przyczyniający się do ukierunkowania przyjazdu, jak i cel poboczny, uwzględniany z okazji przyjazdu bądź pobytu w danym regionie czy miejscowości.
To zespół elementów środowiska naturalnego oraz elementów pozaprzyrodniczych, które wspólnie lub każde z osobna są przedmiotem zainteresowań turysty. Jest to suma składników, stworzonych przez naturę, ukształtowanych przez historię i tworzonych przez współczesność.
Można też przeczytać , że walory turystyczne / krajoznawcze to:
„… specyficzne cechy, elementy środowiska naturalnego oraz przejawy działalności człowieka, które są przedmiotem zainteresowania turysty”.
Spróbuję wyjaśnić to pojęcie własnymi słowami.
Walory turystyczne to potencjał turystyczny
Dla mnie walory turystyczne to nic innego jak potencjał turystyczny, który może pomóc w tworzeniu atrakcji turystycznych i w przygotowaniu oferty turystycznej.
Walory turystyczne jak rudy metali
Przyrównam to pojęcie bardziej obrazowo do rudy metali.
Rudy metali same w sobie mają wartość, ale najpierw trzeba mieć świadomość ich występowania, a następnie należy je wydobyć i najlepiej przetworzyć, przeobrażając w produkty końcowe samodzielnie lub umożliwiając to innym. Gdy zostaną odkryte, przetworzone i wypromowane, mają szansę tworzyć markę i przynosić spore pożytki.
Z walorami turystycznymi jest podobnie. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość ich występowania, wydobyć z nich to, co nadaje się do przetworzenia i wykreowania wartościowej marki, która może przyciągać turystów.
Walory turystyczne są wszędzie
Walorem turystycznym może być wszystko, co daje szansę na ściągnięcie turystów. Walory są wszędzie, choć różne. Trzeba jednak umieć przyjrzeć się im w sposób, który pozwoli zamienić posiadany potencjał w ruch i w źródło dochodów. Sam fakt dostępności walorów turystycznych, nie daje bowiem gwarancji rozwoju turystyki.
W szczególnych przypadkach walor sam w sobie może być atrakcją turystyczną, lecz najczęściej wymaga podjęcia dodatkowych działań, aby generował ruch turystyczny.
Walory turystyczne – przykłady
Walorami turystycznymi mogą być góry, jeziora, pola, lasy, rzeki, wodospady, jaskinie, kopalnie, ciekawa przestrzeń powietrzna, bagna, wykopaliska, budynki przemysłowe lub tereny poprzemysłowe, miejsca katastrof, legendy, lokalne tradycje, produkty regionalne, etc, etc.
W mojej ocenie walory turystyczne są czasami niesłusznie mylone z atrakcjami turystycznymi. Pojęcia te mogą się łączyć, ale potencjał sam w sobie nie musi być atrakcyjny dla turystów. W następnym wpisie podam, co to są atrakcje turystyczne?
Dodaj komentarz