W poprzednim wpisie nakreśliłem co to są walory turystyczne.
Czym są zatem atrakcje turystyczne i w jaki sposób walor turystyczny można zamienić na atrakcję?
Co to są atrakcje turystyczne ?
Atrakcje turystyczne to miejsca atrakcyjne dla turystów. Taka definicja wydaje mi się najprostsza.
Walory turystyczne a atrakcje turystyczne?
Wspomniałem, że walor turystyczny to tylko potencjał, na bazie którego można przygotować atrakcje turystyczne. Spróbuję zobrazować to na przykładzie gór będących popularnym walorem turystycznym. Sam fakt obecności gór, nie jest gwarancją rozwoju turystyki górskiej, ale daje takie szanse.
Kiedy górski walor turystyczny może stać się atrakcją i – co ważne – dla kogo?
Jedną z grup docelowych mogą stać się narciarze i snowboardziści.
Aby góry były dla nich atrakcyjne, powinny powstać w nich ciekawe trasy zjazdowe, wyciągi, infrastruktura gastronomiczna, rekreacyjna i noclegowa, parkingi, itp. Oczywiście powinny być też zapewnione odpowiednie warunki pogodowe, czyli śnieg i niska temperatura. Taka oferta kierowana do tej grupy, będzie atrakcją sezonową.
Inną grupą docelową w górach, mogą być miłośnicy pieszych wędrówek.
Góry mogą stać się atrakcją dla górskich wędrowców. Muszą jednak posiadać szlaki turystyczne, miejsca noclegowe, widokowe, punkty docelowe lub pośrednie jak jaskinie, wodospady, miejsca historyczne, itp. Może to być atrakcja uzupełniająca ofertę zimową, w różnych okresach roku.
Kolarstwo górskie.
Inną grupą docelową, dla której można przygotować atrakcje na bazie górskiego waloru są osoby preferujące jeżdżenie rowerem po górach. Bez względu na to, czy będzie to tzw. MTB, singletrack, ekstremalny downhill, czy jeszcze inne formy kolarstwa górskiego, może to być ciekawa atrakcja uzupełniająca lub główna.
Grup docelowych, do których można przygotować atrakcje turystyczne w górach jest więcej. Przy sprzyjających warunkach mogą to być paralotniarze, miłośnicy survivalu, lotów wingsuit, wspinaczki, uczestnicy warsztatów fotograficznych, etc. etc. Oczywiście nie wszystkie góry będą umożliwiały przygotowanie każdej z w/w atrakcji.
Target – grupa docelowa
W turystyce, podobnie jak w pozostałych branżach, przed poniesieniem nakładów inwestycyjnych, należy przeprowadzić badania marketingowe i ustalić ściśle określoną grupę docelową lub grupy, do których przygotowujemy swoją ofertę. Co do zasady nie ma produktów kierowanych dla wszystkich. Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo.
Nawet tak pozornie proste produkty jak woda i chleb, charakteryzują się odmiennymi grupami odbiorców. Stąd ich różnorodność. Jeżeli nie wiemy do kogo kierujemy ofertę turystyczną, to nie powinniśmy liczyć na oczekiwane rezultaty.
Dodaj komentarz